martes, 28 de agosto de 2007

La desgràcia



Hi ha coses que no s'entenen. No és el primer, i, malauradament, no serà l'últim, però el cas d'Antonio Puerta torna a plantejar com és possible que esportistes d'elit puguin morir fulminats en un camp de futbol sense una explicació aparent.


Dissabte, sopant amb la meva família, vam veure en directe el desmai del jugador del Sevilla. "Normal", vaig pensar jo, "amb la calor que deu fer al Sánchez Pizjuan, a qualsevol li dóna un yuyu d'aquests". Quan es va incorporar, renegant, ja no li vaig donar més importància al tema i vaig seguir gaudint d'una vetllada animada al voltant de la taula dels meus pares.


Des de llavors, he seguit el cas amb especial aflicció. Ja feia un parell d'anys que aquest jugador em cridava l'atenció. Com a futbolista frustrat, no podia evitar sentir debilitat per un home que ocupava les posicions de lateral o interior esquerre amb la classe i solvència que a mi m'hagués agradat tenir dins d'un camp de futbol, en les mateixes zones. La seva estètica, com de mosqueter, també em va atraure; era com un animal estrany enmig de la gran passarel·la de psudomodels, tenyits, extensions i pentinats estrafolaris en què s'ha convertit la Primera Divisió. Se'l veia un tio autèntic. Futbolista i prou.


El seu gol a la semifinal de la UEFA em va fer treballar més del compte aquella nit d'ara fa un any i mig, però no l'hi vaig tenir en compte. Com tampoc vaig parar massa atenció al titular obvi del Marca: "Por la Puerta Grande". El dia que vaig anar a cobrir el Sevilla-Nàstic al Pizjuan, me'l vaig trobar a l'accés a l'estadi. Estava lesionat, i anava a veure el partit amb la resta dels seus companys no convocats. Es va aturar a parlar amb tothom que el requeria. Aquell dia em va acabar de convèncer. No m'havia equivocat, era davant d'un noi que valia la pena. Em vaig fer de Puerta.


Des de llavors, com a bon esquerrà que era, vaig desitjar veure'l amb la samarreta del Barça algun dia. Malauradament, ja no podrà ser. Com tampoc podrà seguir regalant-nos futbol, o, el que és pitjor, com tampoc no podrà conèixerel seu fill, a qui encara li queda un mes per néixer. Porca misèria. Puta vida.


No m'ho explico. El noi, de només 22 anys, ja havia patit desmais anteriorment, i els serveis mèdics del Sevilla i de la selecció espanyola no van ser capaços de detectar-li cap mena d'anomalia. Com tampoc se li havia detectat res estrany a Marc-Vivien Foe, aquell camerunès que va morir ara fa quatre anys a una estúpida Copa Confederacions a França. O a Miklos Feher, l'hongarès del Benfica que va caure fulminat en un partit de Lliga. O realment la seva desgràcia era inevitable, o el món del futbol no és tan professional com sembla. Espero que no es repeteixi mai més una cosa així. Perquè avui, a més de 1.000 kilòmetres de distància, estic trist per la mort d'un home que admirava sense conèixe'l. Perquè trigaré molt de temps en veure aquella elegància, aquella eficàcia, aquella classe, aquella figura atlètica, en una banda esquerra. Perquè no és just que algú tan jove mori, gairebé davant de mig món, sense possibilitat de fer-hi res. Adéu, Antonio. I gràcies per tot.

13 comentarios:

Anónimo dijo...

Quina putada. Sembla que aquest (per mi) bon jugador no se’n sortirà pas bé. M’ha semblat sentir que potser té problemes coronaris a causa de la maleada genètica. Antecedents familiars.

Es veu que és una malaltia que no dóna símptomes. T’arriba i au!

Espero que almenys pugui viure dignament.

Parlant de supertitulars, em sembla que va ser ahir que un diari va titular “Tragèdia grega.”

És necessari tant joc de paraules en situacions com aquesta? Com que per aquí hi ha periodistes, m’agradaria que em diguéssiu si trobeu que és un titular encertat o si jo sóc massa tiquismiquis.

Apasiau

Anónimo dijo...

Sobre en Puerta no puc fer alra cosa que lamentar el trist desenllaç. Coincideixo amb l'Àlex quan no m'explico com atletes d'elit cauen fulminats enmig del camp... precisament quan ells són els ídols de mlta gent i el mirall on volen veure's reflectits per arribar a ser com ells. És una putada, i si bé és cert que el que li va passar a Puerta pot passar-li a qualsevol, el fet que sigui a un personatge conegut i que a sobre s'hagi vist per televisió, impacta i consciencia més. Descansa en pau.

Pel que al Marc i als titulars cridaners... no deixa de ser una estratègia per captar lectors a través de la portada. Segurament, sovint, ens deixem endur pel simplisme o massa jocs de paraules que fins i tot arriben a complicar el sentit d'allò que vols transmetre, sobretot si la temàtica és especialment sensible com el cas de l'incendi a Grècia. Sí crec que sí que té raó el Marc, però també haig de dir que sóc dels que intento trobar aquest titular impactant i amb lletra grossa per captar l'atenció d'un lector potencial. Mea culpa!

Harvester Of Sorrow dijo...

A veure, alguna cosa estranya hi ha en tot aquest cas. Jo, personalment, crec que els metges del Sevilla ja coneixien aquesta malformació al cor, però que es van arriscar tenint en compte les poques probabilitats d'acabar en drama i que "la carrera der shico no se pué joer de esta manera". Això, però, no ho sabrem mai.

I pel que fa als titulars...està bé tenir creativitat, però crec que el sentit comú hi hauria de posar uns límits. No pot ser que el diari "As" tituli a portada "Sevillista seré hasta la muerte", fent un joc de paraules -macabre, al neu gust- amb l'himne del centenari del Sevilla. Crec que els companys del "9 esportiu" són un bon exemple de titulació creativa sense ferir el bon gust. Esclar que la informació esportiva dóna més de sí que la general, perquè les gracietes del "Qué?", per exemple, són infumables. Trobo que en un diari com el teu, Albert, els jocs de paraules van molt bé en les peces de suport, o les contracròniques; però sempre al costat d'una peça informativa. O en un reportatge ben fet, per exemple, també són adients. Però fer conyeta amb un incendi que ha destruït mig país i que ha mort més de 60 persones, o amb la mort d'un noi de 22 anys, és una altra història.

ruth dijo...

jo crec que lo dels titulars no és tant per atraure l'atenció, sinó sovint un simple exemple de vanitat del mateix periodiste. En plan "mira que super-creatiu que sóc".

en fi, m'ha sabut molt molt greu lo d'aquest noi, de debò. Un cop que trobes un futbolista amb seny...

Anónimo dijo...

Molt emotiu l'article, Àlex. Sentit i amb una visió diferent del que ens estan percutint per tot arreu. Cadascú viu el drama des de la seva òptica, aquí està l'impacte del cas.

Sobre la discusió periodística, hi ha jocs de paraules que fereixen. El de "Tragèdia grega" també el van ficar al 3.24 i el vaig trobar desencertat. No tant, però, com d'altres de categoria demencial. Per a mi, els pitjors han estat aquests:

-"heKATOmbe" (Mundo Deportivo, quan es va matar el pilot japonès Kato).

-"Leña al moro" (Marca, quan el Cacho se les tenia amb el Morceli o amb El-Gerrouj, ara no ho recordo).

-"Ja es pot morir", amb foto de Maradona (El 9, quan Messi va marcar el golàs al Getafe i al Diego l'havien reingressat: representava que ja tenia hereu).

Coincideixo que El 9 titula força bé (avui ens hem despertat amb un "ReGiovanits"), però el dia de Maradona va ser per matar-los.

Harvester Of Sorrow dijo...

Estic d'acord amb la Ruth: els titulars "enginyosos" són més per inflar l'ego del periodista que no pas per a una altra cosa. Per cert, rubinha, poques vegades t'havia vist presentar amb cua...

Gràcies, Ury. La cosa em va afectar perquè era un dels meus jugadors favorits. Els tres titulars que has dit són de jutjat de guàrdia, especialment el d'MD amb la mort del Kato. Els del 9, tens raó, de vegades es passen d'originals, però gairebé sempre la claven. El millor titular que recordo va ser el de l'endemà que Londres aconseguís els Jocs Olímpics del 2012 (i que Madrid, per tant, en quedés fora). Amb tot l'enrenou del boicot encara calent, els campions van obrir amb un "Algú vol cava?" sublim.

ruth dijo...

jaja, com a minim un cop per setmana he de presentar amb cua o el torreibols es posa moooolt pesat!!

petonet

Anónimo dijo...

Si us plau ruth, pels que estem a Andorra, penja un video teu presentant amb cua... així podrem entrar en el debat de "cómo te sienta"...

Pel que fa als titulars... home, jo no seria tan taxatiu com la ruth, de fet com sempre ens té acostumats jeje. És evident qu ehi ha part d'ego, però també és evident que hi ha la necessitat de resumir en dues, tres o quatre paraules com a molt tota una notícia, i que a més soncordi amb la foto.

És cert que exemples com els que ha posat l'Ury no s'haurien de donar, però la línia es tan fina...

Bé salut

ruth dijo...

no dic sempre albert, que sigui qüestió de vanitat. Dic en gran part dels titulars "espectaculars". Heu vist avui l'sport pag 46: "Mas Gay que nunca" per parlar del Gay atleta. penós

ruth dijo...

sóc taxativa sempre, albert??
aiaiaiiii

reflexions en català dijo...

Res, només volia deixar clar que m'agraden molt els titulars enginyosos, els jocs de paraules ben trobats, però crec que s'han de fer servir en petites dosis i en les circumstàncies adequades.

Una vegada no em vaig poder estar d'enviar-li un correu al 'graciós' del Toni Solanelles, que deu tenir una gran necessitat diària de satisfer el seu ego.

El paio va titular, més o menys: "A la presó per la via oral". O sigui, un home que va obligar-ne un altre a fer-li una mamada.

No es pot ser més sapastre, no trobeu? No puc entendre com al Diari van permetre que sortís aquesta burla.

Luci dijo...

Algún día podrías hacer la traducción de mis poemas.
O le puedo pedir a Pilar Rehola que las haga.

Quina putada.
Apasiau, bon jugador.





Comandante General y Papisa de la Iglesia Luciangélica.


http://premioparalucia.blogspot.com
Estás invitad@.

Phil Musical dijo...

Àlex? Oliva? Quan em trucaràs, puta? Venga, que tú puedes!
Riau!